Part 03. Psychologic Disorder

Part 3. Psychologic Disorders

PART III. Psychologic disorder

Chapter 18. Assessment & Interviewing

18.1 The clinical interview

# 면담은 단지 history taking 아니라 system review 필요한 것을을 알기위한 환자의 교차 시험이다

# 효과적인 면담이 되기 위해 요구되는 것은 동기부여, 기술, 지속적인 관심어린 노력이다

Time

; 중요한 기초 정보 획득 위해 적어도 30-40분이 필요

Setting

; 개인의 비밀은 중요하다

              편안한 장소가 필요하다

Goal

; 면담의 목적을 세우는 것이 중요

            면담의 횟수 환자의 conduction 면담의 내용에 영향미침

Communication

; 정보 교환의 2가지 형태

; content(message) : 상대방 사이의 단어 교환

; process : content 교환되는 방법(대화중 비언어적인 부분의 교환)

    목소리, 표정, 자세, 움직임

    소아에선 비언어적인 면이 중요한 표정, 목소리 tone, 동작, voice, 다른 반응에 대한 관찰 해석의 기술이 필요하다

Talking With Children

  너무 친절한 태도는 금물

  어린이가 유치하다는 의사의 생각이 아동에게 전달되지 않도록 주의함

  어린이가 웃기지 않은 경우 어린이의 말에 대해 웃어서는 안됨

  환아를 웃기려고 애쓰지

  어린이를 알지 못하는 경우는 놀리지

  속삭이며 인사를 하는 것이 접근 하는 도움을 있다

  4-5 이상의 아이에는 의학적 문제를 그림으로 설명하면 도움이

  어린이가 듣는 곳에서 3자에게 병세를 얘기하자

    (discuss하고자 때는 예외)

  병원 치료에 적응 못하면 두려워하거나 부정적, 도전적이 된다

Other Aspects Of Interview

  현재까지 대답하지 않았던 숨은 걱정을 찾음

  부모가 아이의 실제 아픔을 느끼게 하며 부모의 아이에 대한 수치, 명예회손등을 발견

  의사의 지시를 따르지 않는 부모의 이유를 정확히 간파

Other Sources For Assessment

Institution Or Agencies

  출생기록 ,학교기록,양육 기관의 기록이 도움이

Psychologic Testing

# screen test

    ; Peabody picture vocabulary test

    ; Denver developmental screen test

    ; Thorpe developmental Incentory

82 4 Type Psychologic Test

  perceptual motor integrity

           ; sensitive to “organicity” or reflect structural or physiologic abormalities in CNS

     ex) Bender Gestalt test

  intelligence test

     ex) *Standford Binet, Weschler Intelligence Scale for Children -Revised (WISC-R)

        10가지 항목으로 Verbal & performance IQ score 매김

  achievement test

           ; 주로 학교에서 시행

     ex) Wide Range Achievement Test(WRAT)

        reading, spelling, mathmatics영역의 성취도를 측정

  projective test

           ; indication of fantasy life, reality testing, personality characteristics 

     ex) *Rorschach test(ink blot), Thematic Apperception test(TAT)

 # Other assessment instrument

   Achenbach child behavior checkist

      child behavior problem profile제공

   *The Nursing child Assessment feeding & teaching scales(Barnard & Eyres)

      부모의 아동의 상호 관계에 대한 정보 제공

  # child assessment schedule(CAS)

    소아 질환의 standard classification  interview secting  사용

Psychologic Consultation

 Ix 애매하거나 설명되지 않는 신체 증상은 실제로 psychogenic determination 가질 있다

    주요한 급만성 질환이 있는 소아에서 depression 있는 알아 보아야한다

    chronic anxiety problem

     underachievement

    심한 공격적인 어려움이 있을 경우

Correlation Of Data

 명백한 초기 면담 조기에 진단을 내려서는 되며 자기의 가치 기준으로 판단해서도 되며, 가족들의 사화문화적인 정황으로 이루어 져야 한다

Referal

18.2 Psychgosocial Problems

disturbance in feelings : depression, anxiety

disturbance in bodily functins : psychosomatic disorders

disturbance in behavior : conductive cisturbance, passive-aggressive behavior 

disturbance in performance : learning problem

# 행동이 발달상 정상, 비정상의 구분은 나이, 빈도, 강도, 기능 장애 정도에 따른다

# *temper tantrum toddler에서는 정상적인 negativism으로 표현되나 6 이후에는 psychosocial disturbance 여겨진다

Chapter 19. Psychiatric consideration of CNS injury

  CNS infection, trauma, intoxication, 유전적, 대사적 질병 정신과적인 어려움이 발생할 있다

  psycosis 아동기에 있어서 뇌병변의 전형적인 결과는 아니다

  rubella앓은 아동에서 autism-like syndrome 보고 되었으나 autistic psychosis 아마도 특이화되지 않은 genetic, physiologic, organic factor 일차적인 결과이다

  5-15세사이 뇌외상, 간질 환아에서는 psychiatic disorder 5배이상 나타남

  mental retardation에서도 psychiatric disorder위험↑

     뇌염, 뇌막염으로 인한 psychiatric disorder 3 이하에서 발생시 나중에 personality, behavior장애(+)

  hydrocephalus & motor deficit있을 경우, psychiatric disorder위험이 7배↑  

    만성적 장애아가 적응 하는 가장 중요한 것은 적응하고 대처하는 부모의 능력이다

Chapter 20. Psychosomatic illness

# Hallmark : significantly alters somatic function

# 3 Categories

Psychophysiologic disorders

    : psychologic factor --> development or recurrence of physical condition

           *eg) DM, Rheumatoid arthritis, Asthma

Somatoform disorder

    : somatic complaints and/or dysfunction without under conscious control

    : no demonstrable organic cause

    : ★종류

      body dysmorphic disorder

      conversion disorder

      hypochondriasis

      somatization disorder

      somatoform pain disorder

Factitious disorder

    : somatic & psychological complaints and/or dysfunction with under conscious control

    : self-induced for secondary gain

      97eg) Munchansen by proxy syndrome   

Conversion Disorder

; loss or altertion of physical functioning /s demonstrable organic illness

; adolescence or adulthood

; *start suddenly

; precipitating environmental event

; *end abruptly after short duration

; *Target site - voluntary musculature, special sense organ

; forms

    - hysterical blindness, paralysis, diplopia, gait disturbance, seizure

; *nonspecific physical exam

; children and families

    - dramtic, hypochondriacal, previous conversion episodes

Hypochondriasis

serious illness 대한 공포가 선행하는 somatization disorder

conversion hysteria 함께 physiologic & emotional tension 방출하는 대체적인 route & mechanism 제공함 

adolescence & early childhood 가장 흔함

Munchausen By Proxy Syndrome

; factitious disorder

; *parents induce physical symptoms

; a form of child abuse --> sometimes ending in death

; Warning Observation

    persistent or recurrent illness that cannot be explained

    investigation results at variance with general health of the child

    experienced dotors ; 그러한 case 결코 본적이 없다고 말함

    symptoms ; not occur when the parent is away

    attentive primary caregiver ; refuse to leave the child alone in the hospital for even a short time

    poorly tolerated treatments

    a very rare disorder

    primary caregiver staff만큼 그들의 자녀에 대해 걱정하지 않음

    clinical syndromes that do not respond to appropriate treatment

# Sx & Sg

    fractures

    poisonings

    persistent complaints of apnea

    unusual injuries

# Tx

    ; abusing parent로부터 아이를 떼어 놓는

Psychophysiologic Disorders

; *insidious onset

; chr. anxiety 자율 신경계의 기능적 이상을 야기해 organ system 구조적 변화를 야기함

; *eg) eczema, bronchial asthma, ulcerative colitis, peptic ulcer, DM, rheumatoid arthritis

; obsessiv & inhibited

; no compelling evidence for specific personality characteristics

# Management

환아의 증상은 의식적인 조절이 아니고 통증 증상은 실제적이다

psychiatric asessment 초기에 시행되어야 한다

감정의 역할과 genesis 대한 이해가 실제로 효과적인 intervention 이루어지기 전에 부모에 의해 수용되어 져야 한다

환아의 psychotherapy family counselling 필요하다

정신적인 장애를 피하고 정상적인 삶을 살기 위하여 아이와 가족의 도움이 필요하다. 가능한한 질병이 나은후 일찍 학교에 나가고 여가 활동에 참여하고 정상적인 동년배 관계를 가진다

의사는 환아의 부모의 psychosomatic, physical illness 명확히 알고 치료

Chapter 21.Vegetative Disorders

# Clinical Manifestation

    Eating disorder : rumination disorder, pica, bulimia, anorexia nervosa

    Elimination disorders : encopresis, enuresis

    Sleep disorders : dyssomnia, parasomnia of adolescence

21.1 Rumination Disorder

; 위장관 질환이나 오심없이 반복적인 regurgitation 의한 체중 감소를 특징으로

; fatal

; *male, 3~14 mo

# Type

    - *psychogenic origin : 정상 발달아에서 일어남

  - self-stimulating origin : 정신 지연이 있는 듯한 아동에서 주로 생김

21.2 Pica

; repeated or chronic ingestion of non-nutrient substnces

    - plaster, charcoal, clay, wool, ashes, paint, earth

*; 1-2세에 호발

    - remit in childhood but continue into adolescence and adulthood

; predisposing factors

    - mental retardation

    - lack of parental nurturing(psychologic and nutritional)

97 Investigation

    ; pica *after the 2nd yr

# Possible cause

    family disorganization

    poor supervision

    affectional neglect

97 Complication

    ; lead poisoning

    ; parasitic infection

Differential Diagnosis

    ; autism, schizophrenia, kleine-levin syndrome

21.3 Enuresis(Bedwetting)

; involuntary discharge of urine after the age at which bladder control established

    - after 5 yr(한글판)

Clinical Manifestation

persistent type(primary type)

    ; *75% of all enuretic child

regressive type(secondary type)

    ; continent for at least 1 yr

    ; 50% of late school-aged enuretic child

; *male predominant

; *7% for male, 3% for female at 5 yr

# Regressive Type by *stressful environmental events (move to a new home, marital conflict, birth of a sibling, death in the family)

    ; intermittent, transitory

# Possible Cause

    - *inappropriate tolet training

    - *coercive parents

    - *chronic psychologic stress

    - *social stress

    - immigration

    - socioeconomic disdvantage

    - family psychopathologic conditions

    - immature development

    - reduced bladder capacity due to indequate training

    - genetic predisposition

    - organic pathologic conditions

           --> physical exam & urinalysis 시행

Treatment

    cooperation of the child

           ; chart the dry night

           ; if one or more dry night, rewarding

                   - small --> substantial

    launder soiled bed clothes, pajamas in older children

    no liquids after dinner time

    void before retiring

    waking the child repeatedly in only a few children

    discouraged punishment or humiliation

# conditioning devices

    - alarm

    - *use in persistent refractory cases

    - prerequisite consent of child

# Effect

    1) positive reinforcement system ; 80-85%

    2) conditioning devices ; more than 90%

# Imipramine(Tofranil)

    ; after 4hr

    ; 10-25mg/24hr before bedtime

  ; works within 2 wks

    ; if not response, increased to slowly 100mg/24hr

    ; *not exceed 2.5mg/kg/24hr

# 재발 방지 위해 적어도 *5개월 치료

# DDAVP : 최근 이용

21.4 Encopresis

; passage of feces into inappropriate places at any age after bowel control

86 ; predominant male disorders

; 1% of school-aged children

; common low socioeconomic background

; *more serious emotional disturbance than enuresis

Clinical Manifestation

1. primary ; persist from infancy onward

2. secondary ; regressive

# 95 Asso. diseases

    chronic consitipation 

    fecal impaction  

    overflow incontinence

; 95 may progress to psychogenic megacolon

; unconscious anger, defiance

Treatment

; psychotherapeutic intervention

    - fixed, disabling nature 경우

; primary encopresis

    - similar to enuresis

    - initially enemas

    - 95 avoid chronic use of enemas & laxatives

; secondary encopresis

    - mineral oil & high fiber diet

; relieving constipation & removing impactions

; sitting on the toilet 10~15 min after each meal

; biofeedback

    - train the anl sphincter muscle

21.5 Sleep disorder

; 유병율 0.2-10%

Clinical Manifestation

# Cause

    1. infant

           ; temperamental characteristic

           ; parental anxiety or strife

    2. old children

           ; transient night-time fears (of burglars, noises, thunder, lightening, being kidnapped)

           ; separation anxiety

           ; fear for death

Narcolepsy

    ; *frequent daytime naps & cataplexy, sleep paralysis, hypnogogic hallucination

    ; genetic predisposition

  ; *starts in adolescence

    ; sleep laboratory studies 필요

  ; conservative Tx

        - daytime naps ; stimulants

        - antidepressants for cataplexy

Nightmares

    ; 7-15%

  ; *anxiety dreams in REM sleep

    ; *lucid quickly, remember content of the dream

    ; *more often in girl

    ; *begin before 10 yr

    ; common in children with anxiety and affective disorders

93 Night Terrors

    ; *begin in preschool year

    ; *arousal from stage4(non REM)sleep

           - confused, disoriented

    ; *signs of intense autonomic acitivity

           - labored breathing, dilated pupils, sweating, tachypnea, tachycardia

    ; peculiar visual phenomemon

    ; *not recall content of the dream

    ; often self-limited

    ; related to a specific developmental conflict or traumatic events

    ; 2~5 %

    ; *common in male

    ; *familial pattern

    ; *asso. /c febrile illness

    ; *often somnambulism

Sleepwalking(=Somnambulism)

    ; during stage 3 or 4

    ; 10-15% of school-aged children

    ; normally remit by early adolescence

    ; *asso. with noctural enuresis, family Hx of somnambulism

  ; benign than adults

    *; R/O temporal lobe epilepsy

92 Treatment

; parental support, reassurance, encouragement

; calm, understanding

; regular, stated bedtime

; night light, permission to leave the childs door open

; avoid TV

; warm bath, a light snack, quiet affectionate moment

Drug

    - Diphenhydramine(Benadryl)

    - Benzodizepines

    - tricyclic antidepressants

Chapter 22. Habit Disorders

; tension-discharging phenomena

84 Classification

    head banging(머리 부닺힘)

  body rocking(몸을 흔듦)

  thumb sucking(손가락 빨기)

  nail biting(손톱 물어 뜯기)

  hair pulling(trichofillomania)

    teeth grinding(bruxism : 이빨 갈기)

  hitting or biting parts of ones own body

    body manipulations( 만지기)

  repetitive vocalization(반복적인 발성)

  breath holding

  swallowing air(aerophagia)

  Tics

    stuffuring(말더듬)

           ; tension-relieving activity 간주되지는 않음

# 모든 소아는 습관적인 반복되는 행동, pattern 나타내나 육체적, 정서적 사회적 기능을 방해하는 정도에 따라 장애로 간주된다

# 습관성 질환은 아동이 잠들기 전이나 혼자 있을 , 사람과의 접촉을 통한 자극을 받지 못하고 대신에 자신이 스스로 위안을 주는 방법의 하나임

# 이런 반복적인 행동은 내부발작의 종류로 나타나며 어떤 종류의 정신적 위안을 가져옴

Teeth Grinding

; 억제되지 않는 분노, 적개심으로 인한  tension때문에 생김

; 치아 교합에 문제를 야기할 있다

; 칭찬과 emotional support 유용하다

Thumb Sucking

; normal in early infncy

; teeth

    - immature, interfere with normal alignment

; Tx

    - interest in his or her well-being

    - other forms of satisfaction

    - praise & encouragement

81,94 Tics

; repetitive movements of muscle groups

    - *face, neck, shoulders, trunk, hands

; *discharges of tension originating in emotional and physical states

; initially intentional --> nonintentional very quickly

; Sx

    - lip smacking, grimacing, tongue thrusting, eye blinking, throat clearing

; DDx

    - minor seizures

           by no transient loss of consciousness or amnesia

    - dyskinetic movements

           by discontinuation during sleep, conscious control

; asso. /c psychiatric synd.

; follow encephalitis

; no physical antecedents

; *EEG & cognitive testing - normal

Gilles de la Tourette syndrome

; 0.5/1.000 prior to 7 yr

; *multiple tics, compulsive barking, grunting, shouting obscence words

; common in 1st degree relatives of patients

; *boys 3-4 times

; secondary behavioral, emotional, academic problem

; Cause

    - uncertain

    - genetic, neurobiologic, psychologic, environmental factors

    - *dopaminergic action drugs

; laboratory studies - nonspecific

; EEG - nonspecific abnormal EEG

; lower scores on verbal subscales of psychometric tests

; Drug Tx

    - haloperidol (Haldol), Pimozide (Orap : dopamine antagonist), Clonidine (Catapres), Clonazepam (Klonopin), Carbamazepine (Tegretol)

; Px

    - persists throughout life

    - diminution symptoms in 1/2 or 2/3 of cases 10~15 yr after initial evaluation

91 Stuttering( 더듬)

; begins atypical development during the learning of speech

; gradually, initially with repetition of consonants

; secondary compulsive, repetitive movements of muscle system

; 5% of children

; Px

    - most spontaneously resolve

    - 20% continue in adulthood

; *strong family incidence

; more remit in girls

; Tx

    - decreased emphasis

    - consult to speech therapist : breath-control exercises, miniaturized metronome

Chapter 23. Anxiety Disorder

; anxiety, fearfulness, worrying 정상 성장의 부분이다.

; disattached from specific situation or events, negatively ffect social interactions % development

    --> pathologic

# Classification

    separation anxoety disorder(분리 불안 장애)

  avoidant disorder(회피 불안 장애)

  overanxious disorder(과잉 불안증)

  obsessive compulsive disorder

    phobia

  post-traumatic stress disorder

   →예측할 있는 상황과 연관된 anxiety이다.

; normal anxiety

    - *initially 7-8 mo

; stranger reaction vs stranger anxiety

    - stranger reaction

           / early develope

           / normal reation

    - stranger anxiety

           / intense discomfort, psychologic & physiologic distress

           / heralds later problem related to attachement & separation

; preschool children

    - *specific fear about the dark, animal, imaginary situation

; school children

    - *imaginary fears, fears of bodily harm, real worries

# Possible origin of fears & phobias

    ; maternal anxiety

    ; genetic cause

    ; internal conflict not expressed

    ; learned within the context of the childs environment

    ; anxiety to persistent motor(neurologic) soft signs

# phobia

    ; anxious only under specific conditions

93 School Phobia

; 여러 원인으로 아동이 학교에 참석하지 않으려 (4-5 이상에서)

; 1 ~ 2 %

; *Important cause

    - hostile-dependent nature of relationship between mother and child

; *depression - 70%, anxiety disorder - 60%, depression & anxiety - 50%

; Treatment

    - Tx of underlying psychiatric problem

  - family therapy

    - parental management training

    - liaison work with the childs school

Separation Anxiety Diorder

; *unrealistic and persistent worries of possible harm befalling primary caregivers

; *reluctance to go to school or to sleep alone

; persistent avoidance of being alone

; nightmares involving themes of separation

; lower socioeconomic class 많음

; 3-4학년까지는 나타나지 않다가 휴일, 질병으로 학교 결석 특징적으로 나타남

; 치료

    - surpportive care-psychiatric theraphy

  - 적절한 교육 program 또는 antidepressant, antianxiety drug 사용

Avoidant Disorder

; 낯선 사람과 접촉시 심한 공포를 느껴 social isolation 야기

; 실제로 이런 진단은 generalized anxiety picture 부분이라고 생각하는 사람도 있다

Overanxios Disorder

 . 미래, 과거의 행위에서 능력에 대한 과도한 걱정이 나타남

 . somatic compaint 호소, 내향적이며 긴장을 푸는데 어려움을 느낌

 . onset : gradual, sudden

 . 첫째 아이에서 많고 남녀비는 같다

 . high socioeconomic class 많다

 . 대개 사춘기까지는 증상이 나타나지 않고 simple phobia, panic disorder

   오진 되기 싶다

Obsessive-Compulsive Disorder

; 의식을 침해하는 반족적인 생각 뚜는 주어진 상황에 적응 못하는 반복적인 행위가 나타남

; obsession 흔한 것은 신체적인 소모와 분비와 관련되며 불행한 발생에 대한 불안등이다

; 흔한 compulsion 손씻기, 잠금장치의 지속적인 확인, touching이다

; 이런 생각, 행동은 의식적이며 자신에게 커다란 고통을 안겨

; anorexia nervosa, Gills ds, la tourette synd., epilepsy 관련될 있다

; *PET

    - *increased metabolic activity in the frontal lobe, basal ganglia

; Treatment

    행동요법(behavioral therapy)

    약물요법 - *clomipramine(anafranil), fluoxetine(prozac), fluvoxamine

; dopamine, serotonine 관계한다는 가설이 있다

Post-Traumatic Stress Disorder(PTSD)

Etiology

  . 위험한 external trauma받은 경우

  . 상당한 stress 야기하는 치명적인 상황이 PTSD아동에서 선행한다

  . 가족이나 친한 친구가 사고로 죽는 것을 목격한 소아에서 PTSD 위험이 있다

    ; *more suffer in younger children & females

Clinical Manifestation

  . 반복적이고 돌발적인 회상, 해로운 사건에 대한 , original trauma

          상징화하는 상황의 phychologic physiologic stress 특징적으로 나타남

# Terr suggestion

    ; four long-term Sx complex

  visualized or otherwise repeatedly perceived memories of traumatic event

  repetitive behavior

  traumatic-specific fears

  changed attitudes about people, life & furture

    ; *Classification of childhood trauma

    1) Type I trauma

         - unanticipated, single event

           - subsequently detailed memories, omens, misperception

  2) Type II trauma      

           - 극단적인 외부 사건에 지속적 또는 반복적으로 노출

       - developing denial, numbing

                   / 자기최면, 해리, 슬픔, 분노

           - 반복적인 성적 육체적 학대와 관련

Treatment

; 목적

   ego & 현실 검사기능을 강화시키고

   아동이 매일 생각나는 것을 예상하고 이해하며 처치하는 것을 도와주고

         현재의 생활 stess 지나간 trauma사이를 구별하도록 도와준다

  . early intervention, psychotheraphy

  . family theraphy, school consultation

  . phamacotheraphy

Chapter 24. Mood Disorder

# Three major type of affective disorder

- Major Depression

- Dysthymic Disorder

- Bipolar disorder with alternating mania & depression

24.1. Major Depression

; 최근에는 소아나 사춘기에도 성인에서와 마찬가지로 우울증이 발생한다고 알려졌다.

Epidemiology

; *유병율 0.15-2%

; *여아>남아

Etiology

; Genetic basis

  - *일란성 쌍생아에서 빈도 높다

  - *low functional level of norepinephrine & serotonin

           / *genetic markers

           / low urinary level of 3-methoxyhydroxyphenylglycol & 5-hydroxyindoleacetic acid

; Cognitive theory

    - feelings of hopelessness, helplessness secondary to actual loss or perception of loss by individual

; Learning theory

    - reasonable reinforcement 부족으로 인해 주위 환경으로부터 depression 배움

Clinical Manifestation

Anaclitic Deprssion Of Infancy

    ; 6-7개월경 부모와의 격리되면 격리에 대한 특징적 소견

           - protest

           / crying, searching, panic-like behavior, hypermotility of both arms & legs

           - despair

                   / turns aways from everyone else

           - apathy

                   / hypotonic, inactive, exhibiting sad facial expression

Depressed School-Aged Children

    ; sad facial expression, easy tears, irritability, withdrawal from pleasurable interest, vegetative symptoms

# adolescents

    ; impulsivity, fatigue, depression, suicidal ideation

    ; *hallucination & delusion (cf. children : no deluson)

    ; hopelessness

 

; eposodes

    - *period of days or weeks

    - somtimes suddenly secondary to a severe precipitant

; duration - variable

    - 6 mo untreated

    - sometimes 2~3 yr

# clinical course

    ; *40% of major depression

           - relapse within 2yr

    ; *20% of major depression

           - *manic episode within 3-4yr

           - 3 Predictors

             depressive symptom cluster  characterized by rapid onset, psychomotor retardation & mood congruent psychotic feature

             family Hx of bipolar illness or other affective illness

             induction of hypomania by antidepressant medication

Diagnosis

 1) structured interview

    . children's depression inventory

    . children's depression scale

    . Depression self-rating scale

 2) biologic method

    : dexamethasone(decadron) suppression test(DST)

 3) sleep EEG

    : inconclusive

Treatment

  1) Phamacologic

    tricyclic antidepressant

        - imipramine (tofranil)

          desipramine (nopramin)

    serotnin reutake blockers

        - trazodone(desyrel)

          flioxetine(prozac)

  2)phycotherapy

  3)play therapy

24.2 Dysthimic Disorder

; dysphoria more intermittent

    - less intensive but more chronic, lasting up to several yers

Etiology

; genetic basis 불확실

Clinical Manifestation

; hallucination delusion 제외하고 major depression 다른 증상이 동반

; *frequently consequence of chronic disorders

    - *anorexia nervosa, somatization disorder, anxiety disoder

; often begin in infancy

; affected children

    - general emotional & social maladustment

; 대개 양친의 depressive illneass hx(+)

; 아이들이 무력하고 수동적이며 의존적이고, 쓸쓸해 보인다.

; major depression보다 양호해 보이나 만성적으로 치료하지 않으면 3년간 지속 된다는 보고가 있다

Treatment

  . antidepressant

  . underlying ds 유인이 되는 경우 먼저 치료해야 한다

24.3. Bipolar Disoder

 1) alternating depression & mania or mania alone

 2) 전형적으로 20-30대에 증상 발현

 3) 질병 초기에는 manic episode 흔함

 4) 증상 발현이 빠를수록 자살의 위험이 높고 episode 발생 빈도가 많고 cycling 속도가 빨라 진다

 5) Treatment

    - lithium carbonate

      : 혈중농도 - 초기 : 1.0-1.2mEq/L

                   유지요법:0.5-0.8mEq/L

    - carbamazepine(tegretol)

CHAP 25. Suicide and Attempted Suicide

Epidemiology

 1) 15-19 yr high incidance

    : increased abuse of alcohol

      increased rates of depression adivorce  

      increased availabilty of firearm

      increased in mobility

# facters influencing suicidal thought

    ; depression

  ; preoccupation with death

    ; general psychopathologic factor

# 청소년기

    ; *alcohol intoxication prominant factor

Clinical Manifastation

; 50-40% of completed suicides

    - *preceded by other suicide attempt

; depression, general psychopathologic factors

    - related completed suicides

; 자살의 1/3 부모, 형제, 다른 직계 친척에서 suicidal behavior 보임

; *firearms

    - *major method of death in adolescent

; *jumping from height

    - *common method in preadolescents

    - followed by self-poisoning, hanging, stbbing, running into traffic

; 남자가 여자보다 잔인한 방법 이용

; children adolescents 차이점

    - *adolescents knowledge, fantasy, method congruence(일치) 보인다.

Treatment

Chapter 26. Disruptive Behavioral Disorders

; *lying, impulssiveness, breath holding, defiance, temper tantrum

; 2-4yr

    - need autonomy but no motor & social skill

    --> frustration & anger

    --> above behaviors

Breath holding(호흡정지 발작)

; *24개월이내

; some children

    - *hold breath until loss of consciousness

           --> sometimes seizure but no risk of seizure disorders

; *부모는 행동을 무시하고 그냥 내버려 두도록 한다

    - 아동의 발작에 관심을 두지 말고 불안이나 좌절감을 이해한다

Defiance, Oppositionalim, Temper tantrum(분노발작)

; 18mo ~ 3 yr

; Important thing

    ; response of parent or caregiver

           - *teaching that out-of-control emotions are rasonable response to frustration

           - advise to child

    ; if no acceptable

           - give time & space

           - time out or room restriction

Lying

# 2-4yr

    ; *method of playing with language

    ; form of fantasy for children

# school-aged children

    ; *often

    ; childs attempt to avoid the pain of relative loss of selfesteem

# adolescents

    ; chronic lying

           - often combined antisocial behavior

           - underlying psychopthologic condition

Stealing

   . 반복적인 때에만 문제가 된다

   . 학령전과 학령기중 어른에게서 제대로 보살핌을 받지 못했다는 감정적 결핍때문에 충동적으로 물건을 훔침

   . 사춘기, 부모에 대한 갈등 때문에 반항적으로

   . 부모는 아동이 훔친 물건을 돠돌려 주거나 돈으로 보상하도록 도와 주어야 한다

Truancy & Run Away Behavior

; never developmentally appropriate

; represents disorganization within the home, developing personality problems, or both

; *normal 경우

    - *younger children에서 frustration or desire to get back at parents 인한 경우

; 원인

    - during the latency

           / abuse & neglect within home : *common

    - in adolescents

           / disagreements with the parents, developing personality problems, abuse, neglect all

Fire-Setting

Antisocial Behavior

Agressiion

; *serious

; 남아에서는 독서지연, 지능지연과 연관

; 공격적 언어는 2-4세에 많고, 3세가 지나면 보복을 위한 공격적 행동이 많아진다.

; 소년, 큰아이, 가족 구성원이 아이가 more agressive

Passive Agressive Behavior

; 소아와 청소년기에 흔함

; 꾸물대고 고집부리거나 부모의 말을 듣지 않음

Conduct Disorder

; several different antisocial behaviors

    - *stealing, lying, fire setting, trauncy, property destruction, cruelty to animals, rape, use of weapon while fighting, armed robbery, physical cruelty to others, reapeated attempts to run away from home

; 6mo 이상 지속시

; Tx

    - parent training methods

Oppositional Defiant Disorder

; *temper tantrums, continuous arguing, defiance of rules, continual blaming of others, angry and resentful affect, spiteful and vindictive behavior, frequent use of obscene language

Chapter 27. Attention Deficit Hyperactivity disorder 

94 특징

    ; poor ability to attend to a task

    ; motoric overactivity

    ; impulsivity

# For example

    ; fidgety

    ; difficult time remaining in their seats in school

    ; easily distracted

    ; difficult awaiting their turn

    ; impulsively blurt out answers to questions

    ; difficult following instructions and sustaining attention

    ; shift rapidly from one uncompleted activity to another

    ; talk excessively

    ; intrude on others

    ; not to listen to what is being said

    ; lose item regularly

    ; engage in physically dangerous activities without considering possible consequences

Etiology

  *dopaminergic, noradrenergic, serotonergic mechanism

           ; differ from normal children in terms of cognitive style, levels, types of arousal, response to rewrds

  abnormal PET(positron-emission tomography) scan

     ; reduced glucose metabolism in premotor & superior prefrontal cortex in adults

  genetic facter

Epidemiology

  *4~6 times more in male

  *onset age ; ½이 4yr이전

  유병율 ; 1.5-4%

  ADHD

     developmental disorder

           alcohol abuse             

     conduct dosoder          

     antisocial personality   

           --> common in 1st-degree relatives        

  disorder of cognitive impairment

  *CNS, neulogic disease 선행인자일 있다

Clinical Manifestation

; concurrent presence of conduct disorder, anxiety disorders, learning disabilities

    -  agression & fear, poor relationship with peers, academic difficulty, behavioral problems at school, reaction to authority

; events of the birth & delivary

; description of the childs temperament

    - easy separation reaction, separation anxiety

; description of the childs behavior

    - 18~13mo 사이에 아이가 그를 돌보는 사람과 심리적으로 분리 될때

    - 2~5yr 아기의 activity level

    - colicky, excessive temper tantrums, oppositionalism

# Initial identification

    uncontrollable

  refuseing to sit still

    intruding into the space and activities of other children

    boisterous & inattentive

  refusing to follow instructions

    provoke others to anger & rarely learn from their mistakes

; absent sign & symptom during physical examination

; neurologic “soft” sg(+)

    - not diagnostic (정상아동이나 다른 질환에서도 보일수 있다) 

     mixed hand preferance(양손쓰기)

     impaired balance(균형장애)

     astereognosis(입체감각소실)

     dysdiadochokinesia(교호운동 불능)

Diagnosis And Differential Diagnosis

; lab studies : not helpful

; slow wave activity  on EEG

    - relevant unless neurologic disorder, epilepsy

; lower IQ

    - uncertain

; some studies

    - higher verbal scores than performance score in WISC-R

    - lower score on attention-concentration subset

    - lower educational level than expected age & IQ on peabody indivisual achievement test & wide range achievement test

82 DDx

  conduct disorder & learning diabilities

  sensory impairement(esp. auditory impairement)

  petit mal epilepsy

  various medication(antipsycotics, anticonvulsant)

  dysthymic, depressive disprder

  Gilles dela Tourette syndrome

Treatment

Behavioral & Psychosocial Therapy

; *sturcture to the child’s environment

    - 아동의 주위환경을 규격화, 단순화 시키고 일정한 계획에 따라 생활하며 과잉 운동이나 자극은 피하도록 한다

; rewarded with praise

; avoids exciting television, rough, tumble games, long trips

; close communication between physician & school personnel is essential

; *behavior therapy is more efficaous

Drug medication

*methylphenidate(ricalin)

    - *commonly used

    - *3세이상에서 사용

    - 5mg qd and then 4-6hr later

    - increment 5mg/dose

    - not exceed 2mg/kg/24hr

    - *오후 4시이후는 투여 금기

    - 75-80% effective

  - *2-3주간 복용후 efficacy결정  

dextroamphetamine

  - 0.2-0.5mg/kg, 식전

    - 오후 4시이후는 투여 금기

    - 70-75%에서 effective

magnesium pemoline

  - initial 18.75mg

    - 1주에 1/2 tab 증량

    max 112.5mg/24hr

    - 60-70% effective

  - 2-3주간 복용후 efficacy결정

    - S/E - abnormal LFT

clonidine(catapres)

tricyclic antidepresant

    - 60-70% effective

    - *side effect때문에 초기 약물로는 사용하지 않는다.

# S/E of stimulant medication

    ; increased nervousness, jitteriness         

    ; short term S/E

        - anorexia, upper abdominal pain, difficulty with sleeping

           - *tics

                   / *ADHD with tics : desipramine 유용하지만, sudden death 위험이 있으므로 염두에 둬야 한다.

    ; long term S/E

        - HR증가, growth suppresion

; 계속적인 medication 필요한지 평가 하기 위해 1년중 적어도 2-3 drug free period 가지게 한다

Prognosis

1) 사춘기에 거쳐 성인까지 지속 할수 있다

2) *성인 alcoholism, sociopathy hysteria 관련될 있다

3) 최근 연구, multiple theraphy(medication, psychotheraphy, parent counseling) 치료한 아동이 청소년기에 범죄를 저지른다고 한다

Chapter 28. Sexual Behavior & Its Variations

 

# Gender identity

  ; 개인의 남성 또는 여성으로서의 인식

# Gender role

  ; 남성화, 여성화와 관련돤 문화집단에서 흔히 인식되어지는 행위

# *18mo gender indentity획득

    ; 18-30mo사이에 아동은 gender stability 획득

# 30mo gender constancy 확립, 변화에 대한 저항을 나타냄

# 2yr 자신의 신체부위 생새긱 부위의 이름을 배워야 한다

# *masturbation social activity 아니며 혼자 침실에 있을 때에만 국한시켜야 한다. 또한 아이들의 sexual life 정상적인 측면이며 죄의식을 느끼게해서는 안된다

# 10대들의 실제적 또는 인식된 성적 경험 그들의 강화등이 개인의 궁극적인 성적 선택을 하는데 중요하다

Transsexualism(성적전환)

; *conviction by a person biologically of one gender that he or she is a member of the other gender

부여된 성이 일차적 이차적 성장의 제거에 노력한다

빈도 : -1/30000

          -1/100000

다수의 이질병에 이환된 어른에서 청소년과 같이 gender identity disorder 가짐

최근의 psychologic condition depression 원인이 되기도 한다

소년에서 extreme feminity predisposing factor 된다

치료 : hormonal & surgical theraphy

         dynamic & behavioral theraphy

Transvestism(복장도착) : Cross-Dressing

; transiently in preschool boys

    - dress up in their mothers clothing

; chronically in preschool & school-aged boys

    - excited when dressed in womens clothing

; rarely in girl

; chronic cross dressing underlying transsexualism 반영할 있다

; 의사는 아동의 gender identification& gender behavior 영역에 대해 조사해 보아야

; 학령기 남아의 3-6% -+  반대의 성처럼 행동하지만

        여아의10-12%-+

        남아의 2%미만-+  만이 반대의 성이 되기를 원한다

        여아의 2-4%  -+

28.1 Gender Identity Disorder(GID)

 . 학동기 남아의 28.8%-+  10 이상의 gender atypical behavior 가짐

          여아의 36.6%-+

 . 반대의 성이 되려고 지속적인 고민 또는 구어진 성기 구조에 대한 거부감이 특징

 . transsexualism, transvestism, 소년의 여성화를 포함

 

1) Clinical menifeatation

   . 4yr 이전 발생

   . 동료로 부터 배척당하고 사회적 부적응

      결과적으로 우울증을 가지게

   . 이상에서 청소년 성인기에 homosexualism 발생

   . behavior check list 검사상 동료간 어려움 분리상태에 속함

   . 윤리배경, 종교, 교육수준과 관련되어 있지 않다

2) treatment

   - psychotheraphy

   - phamachotheraphy

28.2 Homosexualism

 . 전연령의 l5%에서 발생

 

1. Etiology

   1) 성적발달이 변이

   2) 문제 있는 부모 자신간의 관계

   3) 생물학적 원인

      dual mating sensor theory

         : 성적 행위를 조절하고 hyphothalamic area 있다는 이론으로 androgen양적인 차이로 설명

      Levay's recent finding

         : homosexual  heterosexual men 서로 hypothalamic structure site 다르다고

      homosexual men에서 ant. commissure larger hamer marker 있음

2. female 6% male 17% 청소년기에 homosexual experiance 가진다고 추정

3. Hx taking sexual abuse case 제외하고는 비밀이 유지되어야

   STD 대한 검사 시행

   HIV test 실시, hepatitis immunization 권유

4. Tx

   . 죄의식을 유발하는 태도는 지양, 안전함을 느끼게 하기

   . psychotheraphy

   . 의사가 부모들에게 부모의 어떤 model로서 기여할 있어야

   . 가족중 같은 아이가 있다면 함께 치료

Chapter 29.  Psychosis in Childhood

29.1 Infantile Autism

; *30 개월 이전에 발병

; 언어적 비언어적 의사전달, 상상력, 호혜적 사회상호작용의 질적인 손상

97 Clinical Manifestation

1. 언어장애 

    ; 거의 발달되지 않거나 괴성을 발함.

    ; 언어 이전 단계인 옹알거림, 혹은 모방 행위도 보이지 않음

    ; speech pattern 이상

           - echolalia

    ; 대화 지속 능력의 결여

2. 대인관계 형성의 장애

    ; 접촉이나 신체접촉을 피함

    ; stranger anxiety 없음

3. 변화에 대한 저항, 반복적 행동

    ; 동일한 것을 원함

  ; 흥미 범위가 좁다.

    ; visual scanning of hand & fingers, mouthing of objects, rubbing of surfaces

           - heightened awareness & sensitivity to some stimuli

           - but diminished response to pain, lack of startle response to sudden loudnoises

4. 기타 증상

    ; 3/4 지능저하, 50%이상에서 뇌파와 CT촬영에서 이상소견을 보이고, 상당수에서 경련을 동반한다.

    ; 때때로 탁월한 재능을 가질수도 있어 세부적인 지능검사가 요함.

    ; "theory of mind" 결여 - 다른 사람이 느끼고 생각하는 것을 이해못함

94 Epidemiology

; 3-4/만명

;> (3-4:1)

; 전신적, 감염성, 신경성 질환이 autistic sx 야기 시키기도 한다.

; *seizure 관련성 높다.

Etiology

; 유전적 원인 가능성

  - 일란성 쌍생아 80% 이란성 20%

; 염색체 이상 가능성

  - *fragile X-syndrome

; *부모에 의해 생기지 않음

Treatment

; 성공율은 한정적

; behavior therapy - 파괴적 행동은 감소

; neuroleptics

; opiate antagonist

; 놀이와 언어치료 포함한 Day treatment

; haloperidol 1-2mg

; antiepileptic drug

Prognosis

; speech가능한 일부는 공동체 안에서 사는 것이 가능 (1/3 -1/5)

; 일부는 공공시설 내에 계속 있어야    

29.2 Pervasive Developmental Disoredr (전반적 발달 장애)

; 자폐증과 유사한 증상을 보이나 진단 기준에는 미치지 못함.

; *qualitative impairment in development of reciprocal social interaction, verbal, nonverbal communication

; diagnosed as schizoid personality disorder or Asperger syndrome

    - higher functioning form of autism

; Reactive attachment disorder

    - 양육 방임과 무관심으로 인한 경험, 자극의 결핍

           --> 애착형성 문제

    - 자폐증과 유사한 증상

29.3 Late Onset Psychosis

; 나이든 어린이의 psychosis 어른과 동일한 criteria

; *사춘기 전에는 매우 드물다.

; Type

    - organic psychosis

    - functional psychosis

; Schizophrenia

    - 사고장애, 망상, 환각 성인에서 있는 것은 모두 보인다.

    - *6세이후 아무때나 발병, 사춘기를 전후하여(11-13) 특히 많다.

    - *Peak age : 17-20

; autism과의 DDx :  delusion   hallucination   late onset

                   high IQ score    적은 주산기 합병증

; 예후 불량

29.4 Borderline Personality Disorder

    Late onset psychosis 어린이 대부분이 가짐

   # 특징

    1. 감정. 대인관계. sense of self 불안정

       자살 위협, 자기학대, 충동적 행동

       행동장애가 항상 나타남

       paranoid like thinking

    2. 자신을 환경의 중심에 두고 행동하려하며, 욕구가 좌절되면 공격적이 된다

   # 치료: 지속적 태도와 psychotherapy

   # 외상 정신적, 육체적 모욕의 결과로 psychotic like behavior 나타날 있다.

Chapter 30. Psychologic Treatment of children & Adolescents

30.1 Illness & Death

# 입원하는 경우: 5-6 보다 어린 경우 부모와 입원해야

# 만성적 중증 질병

    ; 9세까지- 죽음을 떠나는 것으로 생각

    ; 사춘기까지 - 어른들만큼 철학적 개념으로 생각

  ; 질병에 대해 질문할 충분히 대답해 주어야

  ; 의사는 부모와 아이가 감정적 정신적 handicap 에서 벗어나도록 도와야한다.

# 급속히 악화되는 질병

    ; 9-10 이상인 경우에는 fatal illness 치료할 진단과 예후에 대해 정확히 이야기해 주어야 하며, 그러나 희망을 버리지 않도록

♥죽음에 대한 이해

    ; 유아기에는 신체적 통증이나 고통에 대한 두려움

    ; 학령기 전에는 부모와의 이별(separation) 혹은 버림받음(rejections)으로 해석

    ; 10세가 되면, 죽음에 대한 불가역성을 이해하고, 그에따른 불안과 공포

30.2 Psychopharmachology

Neuroleptics

#  hallucibnation, 망상, 사고장애, 심한 agitation 사용

#  Ix

  SPR disroder

  major affective disorder 2차적으로

    mood-congruent & mood-incongruent psychotic reaction

  autism (stereotype, withdrawal Sx, self-abuse)

  Gilles de la Tourette syndrome

# Classification

  ; low potency

           - *chlorpromazine, thioridazine

    - 낮은 효과, 적은 추제외로 증상, sedative효과, 많은 anticholinergic S/E

    ; mid pitency

           - mesoridazine

       - 추체외로 증상 증가

  ; high potency

           - *thiothixene, haloperidol

       - 추체외로 증상 많다.

# Side Effects

    ; Tardive dyskinesia

          - *worrisome side effect

     체간, 사지, 얼굴 근육의 choreoathetoid movement

     장기간 neuroleptics 사용시 20-30%에서 나타남

     약물 사용중에 발생시 irreversible 있음

     약물 중단후 withdrawal dyskinesia reversible

     Tx: 약물중단

         약물 사용 사이에 잠깐씩 중단 (drug- free holiday)으로 예방

    ; Extrapyramidal Sx

           - Parkinson - like syndrome

           / *akathisia, bradykinesis, torticolis, drooling, involuntary hand movement

           - dopaminergic blocking 기전 때문에, cholinergic system과의 균형이 파괴되어 나타남

    - Tx : neuroleptics 감량, anticholinergic agent

    ; neuroleptic malignant syndrome

           - rare but can be fatal

           - 고열과 "lead-pipe" stiffenss

    - Tx : 즉시 약물 중단

    ; sedation

    ; anticholinergic side effects

 Stimulant

    # Ix : attention deficit hyperactivity disorder

 Antidepressants & lithium carbonate

# Ix : affective disorder

# Tricyclic

    ; desmipramine

           - heart block 야기 사용 전후 ECG check

  ; lithium (antimanic)

           - hypothyroidism야기 사용전 갑상선. RFT. electrolyte검사

Table 30-1

 Serotonin reuptake blockers

   # 종류 : Fluoxetine (Prozac)  Poroxetine (Paxil 반감기 짧고 S/E 적음)

   # Ix : 경한 우울증, 불안,강박

기타

   # clonidine  - hyperactivety disorder

                Tic (Gilles de la Tourette synd.)

   # Pimozide  - vocal & motor Tic,  Gilles de la Tourette synd.

   # carbamazepine - antiepileptic, mania, episodic dyscontrol synd.

30.3 Psychotherapy

   1. play therapy

   2. Dynamic therapy: 어린이의 문제를 psychologic motivation으로 이해

   3. Behavior therapy

   4. family therapy

   5. parent management training: conduct disorder 아주 유용

   6. Group therapy

Chapter 31. Neurodevelopmental Dysfunction in the School-Aged Child

# Neurodevelopmental dysfunction : 학동기 아동에게 좌절과 불안을 야기시키는 CNS 장애

# 학동기 아동의 5-15%

    성적 저하        -+

    행동 곤란        -+ 관련

    사회 적응의 문제 -+

Etiology

다양한 원인 : 분명히 밝혀지지는 않음

reading. spelling disability: genetic cause

learning. attention disorder: +- abn'l chromosome pattern

                           +- 경한 납중독, 반복적 중이염, 뇌막염, AIDS

                           +- IVH, read trauma

                           +- 저출생체증

                           +- 갑상선 기능 이상

Clinical Manifestation

 학습능력 저하 어린이와 관련있는 8가지 영역

Attention (집중력)

# CNS 행동과 학습을 조절하도록 하는 조절 기전

; affect learning, behavior, social interactions

# Regulation of attention

    1) CNS arousal, alertness level, mobilization of distribution of mental effort

           ; mental fatigue or overactivity

                   --> performance inconsistency

    2) processing of incoming stimuli

           ; weakness of selective attention

    3) output or production of work

         ; impulsivity

# *harbor other forms of neurodevelopmental dysfunctions

# ADD ( Attention Deficit Disorder )

       집중력 결여로 문제가 되는 어린이

     행동과다와 충동성이 지나친 어린이

Dysfunction Of Memory (기억)

   short-term memory 장애 : 정보의 첫번 기록이 어려움

    수업진도를 따를 없음

# dysfunction of active working memory

    ; *trouble performing computations in mathematics, problems with writing, difficulty in remembering, telling what they have read

# dysfunction of consolidation information in long-term memory

# dysfunction of recalling

    ; painfully slow or imprecise

    ; difficutty of simultaneous recall

    ; *especially disabling when spelling, punctuation, capitalization, letter fromation, ides, vocabulary

# automatization(자동화) 지연

        작문, 수학문제 풀기, 단어의 숨은 풀기 등에 장애

Language

# problem with phonology (음성학)

    ; 말을 정확하게 듣지 못하고 독자적인 음성으로 바꿈

    ; 글자와 소리의 연결을 못함

# Semantic (의미) deficit

  ; 새로운 단어의 습득과 사용이 어려움

# receptive language dysfunction (이해언어 장애)

    ; 학업 성취가 어렵고, 말로 설명한 것을 이해하거나 읽은 것을 판단하기 어렵다

# expressive  language dyusfunction (표현 언어 장애)

    ; 의사를 표현하는데 장애    

    ; 환경적 소란 시에 나타남    

    ; 말더듬

Visuospatial Ordering (시각 공간적 지각)

 # 모양. 위치. 상대적 크기, 원근관계, 형태보존 등의 공간적 특성 평가의 능력

 # 장애시 : 읽는데 문제   철자법 약화 

     나중에 좌우구분 미세운동 대운동의 장애

     다른 발달 장애가 동반되지 않은 경우는 지속적이거나 심한 학업 장애는

        나타나지 않는다.

Temporal - Sequential Ordering (시간 질서에 대한 지각)

 # 시간과 순서의 인식 장애

     순서에 따라 말하기

    일과 시간 지키기 학교 규칙 일정을 따르지 못함

    철자법, 화법, 수학의 연산식에서 일련의 순서를 유지하지 못함

Neuromotor function (신경 운동 기능)

   graphomotor fluency:   글쓰기에 특수하게 관계된 기능

        장애 finger agnosia (수지인지 불능증) : 글쓸때 손가락 위치에 장애

                눈을 글에 가까이 대고 있음, 힘들게 쓴다

             graphomotor production deficit : 고도로 조화된 글쓰기 운동에

                                               장애

             weakness of visualization : 글씨 쓰는 중에 나타남

  gross motor coodination

          공던지기와 받기, , 체조, 수영의 장애

          따돌림, 열등감

  fine motor coodination : gross motor action visuospatial information

                           이용이 안됨

Higher-Order Cognition (고도의 인지기능)      

  추상적 개념의 형성: 수학. 과학. 사회에 특히 약함. 성적이 낮음

  문제 해결 능력 : 과제가 주어졌을 적절히 계획 세워 해답을 구하는데

                    어려움

  창조력 : 자신이 하기보다는 남이 어떻게 하라고 말해주기를 원함

  비판적 사고력 : 객관적 기준을 사용해 분석하려는 능력

  복합적 인지 능력 : 자신의 사고나 학습을 평가하는 능력

                      장애시 시험 보고서 작성같은 복잡한 학습 과정에서

                           효과적인 방법을 모름

Social congnition (사회적 인지)

  새로운 인관관계를 형성 유지

  분쟁없이 사회적 논쟁을 해결

  원만한 대인관계 유지하는 능력

  자신의 이미지를 발전시키는 기술

  미숙한 경우 따돌림, 언어폭력, 난폭, 직선적인 거절, 거부의 여러형태를 보임

Academic Effects

Readings

    ; initially *poor phonological awareness

           --> problem in forming association in memory between language sounds and combinations of letters

           --> deficiencies at level of decoding individual words

    ; slow in sight vocabulary

    ; reading disabilites 일으킬 있는 장애

           - visuospatial dysfunction

                   / trouble learning to read

                   / rare

    - weakness of temporal-sequential ordering

                / difficulty in breaking down words into their component sounds

    - weakness of active working memory

철자법

: memory 장애

           단어의 일자 배열이 어려운 어린이 : worst prognosis

3. 쓰기 : 학습과 집중에 문제있는 어린이들이 아주 꺼리는

          graphomotor 장애시 아주 힘들어함

4. 수학:  보통 6학년에서 6개월 이상 처지는 아이는 없음 극복가능

         심각한 지연시 극복 불가능

    +- high-order cognition weakness: 비율, percentage, 공식 등의 산술의 개념을

    |                                 잡지 못함

    +- memory weakness : 문제를 적절한 순서를 기억하지 못함

    +- Language 장애 : 선생님의 말개념을 못알아들음

    +- Attention deficit

    +- visualization (떠올리기)  기하학적 모양이나 비율을 마음에 떠올리지 못함

5. Content Area Subjects

    NDD 아이는 넓은 범위의 학습 분야에서 어려움을 경험

Nonacademic Impacts

     attention 장애가 있을 때는 학교나 집에서 공격적이고 파괴적이다.

     일부분에서는 과도한 수행불안이나 우울증이 나타나며 만성피로, 흥미상실,

          비관주의 등이 나타난다.

Diagnosis (Assessment)

# neurodevelopmental dysfunction 성취저하의 넓은 범위에 영향을 주는 원인이 되므로 여러분야에 걸친 조사를 해야함

 team: 소아과 의사, 심리학자, 정신과 의사, 심리교육 전문가, 언어병리학자, 취업치료사, 신경과 의사, 사회 사업가

# Attention. memory 같은 다양한 meurodevelopmental function 검사하는 유용한 방법

      직접적인 행동관찰과 중한 신경적 지표들을 평가

   +- PEET          

   +- PEER

   +- PEEX2

   +- PEERAMID2

# ANSER system Questionnairs:

    질문에 대답하는 방식으로 정보수집하는 방법

    행동적응의 최신 정보, 학문적 수행의 방식, 특별한 발달 장애와 관련된 특징을

       제공할 있는 검사법

# 표준화된 behavioral checklist

   +- Yale child Behavioral Inventory

   +- Connors Questionnaire

   +- Achenbach Child Behavioral checklist

#  기타  +- 지능 검사 (IQ 별로 도움 안됨)

         +- 정신교육 검사

Treatment

  대부분의 어린이에서 몇가지 방법이 필요

1. Denystification(계몽) : 장애의 본질과 아동의 장점을 알기쉬운 언어로 설명

2. Bypass Strategies(우회전략) : 수학시간에 계산기 사용

        word processor 사용, 글대신 구두로 보고, 선생님 근처에 앉혀 수업 받도록

3. Remediation of skills (교정술) : 개인지도  program

4. Developmental therapy (발달 치료) : 효과에 대해 논란이 있으나 널리 사용

   +-speech. language pathologist:

   | 취업 치료사: 쓰기나 gross motor 장애시의 치료

   | social skill training: 소그룹 수업

   +-cognitive behavioral therapy : 자신의 meurodevelopmental disorder 대해

                                   배운후 약한 부분을 특수 운동으로 강화

5. curriculum modification (교과과정 변경) : 외국어, 수학, 과학 과목 선택

6. strengthening of strength (장점의 강화) : 흥미, 가능성, 재능 등을 살려주는 것이                                         부족을 교정하는 만큼 중요

7. 환아와 가족 상담

8. Advocacy(변호, 지지)

    유급 사회적 굴욕의 원인을 제거하기 위한 장애 아동에 대한 변호 지지가

      필요하다

9. medication

   # stimulant medication : attention deficit 치료, 다른 기능 감소와 동반된 경우가

                          많으므로 종교시되어선 안됨

        +- methylphendate (Ritalin)

        +- dextroamphetamine(Dexedrine)

        +- pemoline (Cylert)

   # Antidepressant

   # 약물 복용하는 소아는 규칙적 follow-up

        자신을 스스로 조절할 있도록 interval 둔다

10. Longitudinal case management

    학습기간동안 지속적인 follow up 개별적이고 객관적인 충고가 필요